torsdag 4 september 2008

"stugan"

Tänkte visa några bilder från stugan. Pelargoner i massor, det hör landet till tycker jag. På den här sidan bor min mamma och pappa, det är ett hus med ett sovrum stort kök och ett vardagsrum/allrum. Det finns även en vind som man kan sova på om man är många, där skulle man kunna göra jättefint om mn tog bort de klädgaderober som finns efter väggarna och snedtaket.Men alla är ju inte som en annan att man har planer för allting * fniss*!!
En gamla pump. Den har ett litet tak på för att fåglarna byggerbo i själva "kulan" på vårarna, så pumpen fungerar inte som pump utan som fågelbo haha men det är lite mysigt så de får gärna bo där så länge de vill, tidsnog kan vi pumpa vatten .

Här är uthuset på mammas och pappas sida, längst bort till vänster står en grå liten stuga, där är det bastu med omklädningsrum och kylskåp i fall att man skulle bli törstig...... kan ju hända .

Nu är vi på "min" sida här finns en gamal brunn som inte används, den är väldigt djup och det är jättelite vatten så den är mest för syns skull nu, men den har fungerat en gång i tiden.
Växthus har vi oxå, min mor har gröna fingrar, men, jag vet inte vad det är för färg på mina... bruna kanske.. ivarje fall brukar mina blommor bli det ganska ofta...!!

Här är vårat uthus, det finns en ambition att nångång göra om en del av det till typ matplats, där man kan sitta och äta och umgås typ "Klaras ", ni som är från sandviken förstår nog vad jag menar, med långbord och gamla trähjul på väggarna mm, planer kan man ju som sagt alltid ha.
Här är lillstugan på våran gård. Där brukar min bror Pelle med fru och barn husera, det finns badrum, ett litet kök med kylskåp, plattor mm + sovrum, men inget rum att "umgås" i så det brukar vi göra i storstugan där vi håller till.

Här är det stora huset, fasaden och fönstren och taket är inte så fint, men vi har bara haft stugan i 1 år så det skall oxå hinnas med att göra något åt. Och så skall det ju till lite pengar oxå förstås!!
Ett av fönstren på framsidan är vitt, för vi har precis bytt kök och då blev det att vi bytte ut ett av fönstren och satte dit ett mindre avlångt förnster, så den andra fönstrean skall oxå bli vita så småningom istället för gula som de är nu. Vet inte riktigt vilken färg jag vill ha på huset, men det hinner jag fundera på ett tag till för det är inte aktuellt på ett bra tag.
Innanför det stora staketet på gården finns en pool, den är mycket uppskattad av mina barn , och mig oxå för den delen, skönt att skutta i och doppa sig utan att behöva dra iväg till stranden som ligger en bit bort.
Det var nog allt för idag. imorgon kanske jag visar lite bilder innifrån stugan, men det finns en hel del att göra där oxå, men man har ju inte hur mycket tid som hellst med trebarn och hus, så det får ta den tid det tar att iordningställa vårat lilla lantställe.
//Helena





1 kommentar:

Kakelpanna sa...

Kul att se var ni springer omkring på lediga dagar!!! =)

Nu väntar jag på köksbilder ;-) Vilket tjat va??!!

Ses i morgon, redan fredag
Kram, kram